27-9 t/m 3-10 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu 27-9 t/m 3-10 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

27-9 t/m 3-10

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

04 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Maandag:
Omdat het vakantie is hebben we deze week geen kinderen van het Educare project en dus meer tijd om in de townships te helpen. Maandag zijn we in de middag naar Wolvenrivier geweest en hebben daar de kinderen geschminkt. Dit vonden ze geweldig, en ze kwamen met steeds meer ideeën voor op hun gezicht zoals, sponsbob, badman en zelfs spiderman maar die hebben we laten gaan. Het was een leuke middag vooral omdat je band steeds hechter word met de kinderen. Als je aan komt rijden komen ze op je afgerent en komen ze op schoot zitten zo leuk allemaal!
’s Avonds hadden we zin om op stap te gaan, en aangezien hier in Cape-Town altijd iets te doen zijn we lekker op stap geweest met zn 3e. Het was een zeer geslaagde avond en zeker voor een herhaling vatbaar!

Dinsdag:
Zoals ik al eerder verteld heb is ‘’de moeder’’ die bij een project bij TLC gehad heeft overleden aan AIDS. Vandaag hadden we de begrafenis van haar, zo bizar de kinderen van 6 jaar 8 jaar en 14 jaar hebben gewoon geen moeder meer. Dit was heel indrukwekkend om mee te maken het is totaal anders dan in Nederland, er wordt gezongen geklapt en iedereen kan nog wat zeggen als je dat wilt. Na afloop knuffelt iedereen elkaar zo mooi om te zien hoe iedereen met elkaar begaan is en hoe hartelijk iedereen is.
Na de begrafenis was de ‘’koffietafel’’ op het terrein van TLC, al de familie kwam hier. Colleen had van alles gehaald voor de mensen en ze genoten er van. Omdat er veel familie was met kleine kinderen kregen ze allemaal pakketjes mee met babypap. Je ziet de mensen dan weer stralen en dit beeld blijft je altijd bij en is niet te bevatten als je het niet gezien hebt.
Nadat iedereen weg was hebben Eva en ik alles opgeruimd en konden we naar huis gaan. We hebben hier dan ook optimaal gebruik van gemaakt want het was heerlijk weer. Zo lekker en warm dat ik zelfs het zwembad ben in geweest!

Woensdag:
Deze dag zijn we naar township Woodstock gegaan om een aantal kinderen op te halen. We zijn met de kinderen naar het strand geweest. Dit vonden ze echt geweldig want schijnbaar komen ze bijna nooit bij het strand. Het is zo mooi om te zien hoe gelukkig die kinderen zijn als ze wat lekkers krijgen en het naar hun zin hebben. Colleen had hoddogs (wit broodje met wat frietjes en tomatenketchup ertussen) gehaald en gemaakt en het was een en al genieten!
Na het strand zijn we naar de office gegaan om daar een film te kijken en wat te spelen. Het is zo mooi om die kinderen te zien stralen en genieten van zulke kleine dingen.
Het was een hele mooie dag en ik hoop dat ik dit nog vaker zal mogen meemaken.
’s Avonds ben ik met Janne en Marije naar Big Bay gereden om daar lekker een cocktailtje te drinken en een shooter te pakken heerlijk!

Donderdag:
Vandaag zijn Eva en ik naar het township ‘’onder die brug’’ gereden om de kindjes daar te vermaken. En ze vinden niets leuker dan geschminkt worden dus dat hebben we dan ook maar gedaan. Ze vonden het super leuk en daar doen we het voor!
In de middag hebben we de auto van Carlien opgehaald en zijn we(eva en ik) even gaan Shoppen. In de avond ben ik heerlijk uit eten geweest.

Vrijdag:
Vandaag kwamen kinderen van het township spoorlijn om de dag bij ons door te brengen. We hebben de kindjes mooi geschminkt en lekker met ze gespeeld. Een van de kinderen was doof en kon ook niet praten. Hij vermaakte zich prima en omdat hij de film niet kon volgen heeft hij heerlijk buiten gespeeld. Het was zooi mooi om te zien hoe gelukkig dat kind is en hoe het straalt als hij een snoepje krijgt en als je met hem een potje voetbal speelt.
Rond lunchtijd kwam Colleen aan met broodjes en knakworstjes (wel echte hotdogs dus:)) ze vonden het heerlijk en iedereen was aan het stralen. Nadat iedereen gegeten had werden de kinderen weer door de politie (omdat het daar te gevaarlijk is in het township zonder politie worden ze gehaald en gebracht door de politie) naar huis gebracht.
’s Avonds zijn we met bijna alle huisgenoten naar LongStreet geweest om eens even lekker op stap te gaan. Dit was gezellig en zeker weer voor een herhaling waard.

Zaterdag:
’s morgens zijn Eva en ik lekker uit lunchen geweest bij een Italiaans tentje. Na de lunch hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen en een boekje gelezen. In de middag zijn wij (Janne, Marije, Michel, Ron, Eva en ik) naar een autocross geweest. Dit was vlak bij en een Nederlandse student had dit mee georganiseerd. Het was erg gezellig en hebben veel mooie auto’s en races gezien.
’s Avonds zijn we met alle huisgenoten naar Cape-Town gegaan want daar werd in een Nederlands café een Hollandse avond gegeven. Dit was een hele geslaagde avond vol plezier en zeker voor een herhaling vatbaar. Omdat het een Hollandse avond is leer je ook weer veel nieuwe andere Nederlanders kennen en dat is natuurlijk ook altijd leuk.

Zondag:
Vandaag was onze huisgenoot Ron jarig en dit hebben we dan ook heerlijk gevierd met cadeaus en gezelligheid. Het was schitterend weer dus iedereen was aan het eind van de avond lekker verbrand. Om 18.00 uur hadden we van TLC een kerkdienst. In deze dienst kwam een spreker die al vanaf zijn geboorte op straat leefde. Het was een zeer indrukwekkend verhaal waar je daarna ook nog wel even over nadenkt. Wat kan een mens op straat toch veel dingen meemaken en dan al van zo jongs af aan. Dit zou echt niet meer mogen gebeuren. Wel is het heel mooi om zo’n dienst mee te maken het is heel anders van in Nederland de mensen zingen en dansen tijdens de liedjes het is zo mooi om de samenhorigheid daar te zien.
Na de dienst zijn we met huisgenoten en een klein bezoekje gaan braaien voor de verjaardag van Ron, dit was erg gezellig maar door zaterdag nacht was iedereen erg moe en was het op tijd stil op Erica Road 5 in south-africa.

zoals jullie kunnen zien geniet ik nog steeds van elke dag hier!
zal jullie volgende week weer wat vertellen over komende week!

veel liefs vanuit het heerlijke warme Afrika!

• 04 Oktober 2010 - 18:08

Lotte Kerkhof:

Hey Meike,

Wat een mooie verhalen, heel leuk om het allemaal te lezen.
    Geniet er maar goed van, want voordat je het weet is het weer voorbij.

Heel veel plezier en succes, je mag trots zijn op jezelf!

Liefs Lotte

• 04 Oktober 2010 - 22:21

Peetoompje:

Hee Meike,

Niet te snel volwassen worden nu he.

gr. Francois

• 05 Oktober 2010 - 07:50

Gerda:

Nou Meike mooi om te lezen al jou bijzondere verhalen.

Echt een ander leven dan hier, je word er alleen maar wijzer van toch?
    Geniet er van liefs van gerda wirken

• 06 Oktober 2010 - 20:34

Astrid Segeren Canad:

Hi Meike How are things in Africa. Your Dad sent me your contact.
    Astrid Segheren from Canda

• 08 Oktober 2010 - 06:35

Lisette:

hoi meike het blijft een feestje kan je straks nog wel wennen. groetjes lisette

• 10 Oktober 2010 - 00:33

Rivka (zus Van Eva):

Hoi Meike,

Leuk om ook jouw verhalen te lezen! Goed om te lezen dat jullie het naar je zin hebben en ook nog mooi werk verichten!
    Geniet er nog van!

Groetjes!

• 10 Oktober 2010 - 11:23

Oma Gerrits:

Hoi meike
    Leuk om jouw site te bekijken .Geniet van je mooie reis succes!