18-10 t/m 24-10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu 18-10 t/m 24-10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

18-10 t/m 24-10

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

24 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag:
Om 10 uur kwamen de kinderen van de Educare. De kinderen waren allemaal zo ontzettend moe dat je niets met ze kon doen. Nu hebben de kinderen huiswerkboekjes waar in geschreven staat dat de kinderen eerder naar bed moeten, hopelijk werkt dit ook!
In de middag zijn we naar ‘’onder die burg’’ gegaan om te helpen met het huiswerk. Helaas was er niemand die hulp nodig had en waren we er eigenlijk een beetje voor niets.
’s Avonds zijn Eva en ik lekker gaan eten bij een tappa’s restaurantje in Kaapstad waar we heerlijk en veel gegeten hebben. Daarna zijn we naar een voetbaltoernooitje gegaan om een Nederlandse student (Frank) aan te moedigen. Toevallig speelde er nog 3 Nederlandse teams die wij ook bijna allemaal kennen.
Na de wedstrijdjes zijn we in het appartement van Frank gaan kijken, wat kun je hier mooi wonen in Kaapstad. Met uitzicht op het stadion en op zee, super!

Dinsdag:
Vandaag kwamen om half 9 (best vroeg voor ons afrikanen!) de Educare kinderen van ‘’Wolvenrivier’’ bij de office spelen. Het was leuk en hebben veel gedaan zoals: brooddeeg, facepainting, maskers maken, film kijken en natuurlijk lekker buiten gespeeld.
Om 3 uur waren we bij ‘’onder die brug’’ voor de GirlsDay, dit was erg leuk. We hebben de meiden opgemaakt hadden een hoop lekkers gehaald en een goed muziekje erbij opgezet. Het was een zeer geslaagde middag.`
In de avond ben ik met Eva lekker een kopje thee gaan drinken bij Moyo. Weer thuisgekomen hebben we lekker een simpele film opgezet.

Woensdag:
Vandaag kwamen om 10 uur weer de kinderen van de Educare. Colleen was er niet dus konden we eigenlijk niet verder met de leerstof omdat er geen kopieën waren gemaakt. Met veel creativiteit hebben we een hele leerzame en leuke dag gehad. We hebben brooddeeg gemaakt en zijn met de brooddeeg vormen gaan maken. Vierkant, driehoek en een cirkel. We hebben ook nog leuk gespeeld met de brooddeeg.
Na een heerlijke lunch thuis in het zonnetje zijn we naar ‘’Onder die brug’’ gegaan om de kinderen te helpen met hun huiswerk. Helaas waren er geen kinderen met huiswerk. Wel was een meisje gevallen van een trekker op haar arm. Ze kon haar arm nauwelijks bewegen ik heb de Patrol gebeld omdat ik het niet vertrouwde (komt mijn EHBO toch nog van pas;)) en die zijn gekomen. Ze heeft een brededas gekregen en de ambulance is gebeld om naar het ziekenhuis te gaan.
In de avond hadden Eva, Carlien en ik een gils night van een organisatie waar TLC bij was uitgenodigd. We zijn met zijn 3e naar een hele slechte film geweest maar het was wel gezellig.

Donderdag:
Ik was om 9 uur begonnen op mijn stage bij TLC. Omdat er op donderdag niet veel te doen is hadden we onze laptops meegenomen om wat dingen voor school te doen en om wat andere dingen bij te werken enzo. In de middag zijn we naar het gevaarlijke township Spoorlijn geweest. We zijn onder politie begeleiding geweest omdat het anders te gevaarlijk is. Mensen leggen boomstammen of grote stenen op de weg zodat je uit je auto moet om dit weg te halen. Op het moment dat jij uit de auto bent springen hun uit de bosjes en roven ze je hele auto leeg. Het was mooi om te zien hoe die familie daar leeft. Voor de veiligheid hebben we maar een klein deeltje gezien maar dit was al erg mooi om te zien. We hebben hier foodpostels uitgedeeld en daarna ook nog bij township woodstock.
In de avond zijn Eva, Ron, Michel en ik naar club Jade geweest in Cape-Town. Dit was bovenverwachting erg leuk. Club jade is op donderdag avond the place to be in Cape-Town en dat hebben we gezien ook!

Vrijdag:
Om half 10 kwamen de kinderen van het Educare project al aan. We hebben eerst met de kinderen de plaats van TLC schoongemaakt en het lokaaltje. Toen kwam Colleen met het idee om met de kinderen naar het park bij het strand te gaan. Zo gezegd en zo gedaan, kinderen in het bakkie en op naar het parkje. Hier hebben we heerlijk met de kinderen gespeeld en ze waren afgebrand toen ze weer thuisgebracht werden.
In de avond zijn Eva en ik naar de ‘’kerk’’ geweest omdat er iets was voor jongeren. Het begon zoals gewoonlijk met bijna een uur gezang, gedans en gespring. Hierna kwam een meisje vertellen over haar squash carriere. Voor de een of andere reden was er een sumo-worstel competitietje. Dit was erg leuk om te zien, helemaal omdat het in de KERK gebeurd!! Hierna vertelde Pieter Touw over zijn carriere bij de rugby, zij staan nu in de finale en volgende week zondag is de finale.
Na de kerk waren Eva en ik uitgenodigd om nog wat te gaan drinken bij de spur, hier kwamen een aantal rugby spelers naar toe en nog wat bekende van de kerk. (raar als je ziet dat jij die mensen niet kent en behandelt als ‘’gewone’’ mensen maar het voor hier super bekende sporters zijn!) het was erg gezellig!

Zaterdag:
Deze dag ben ik met Janne, Marije en Eva richting Stellenbosch gereden om daar met de cheeta’s de knuffelen. Om het park binnen te komen betaal de 5 rand (dit is 0,50 euro!!) belachelijk goedkoop dus. Het was erg leuk en hebben heel wat mooie plaatjes kunnen schieten. Naast de cheeta’s was een vogelpark. Ook hier hebben een uil op onze arm gehad was erg mooi om te zien en toch ook leuk om eens mee te maken.
Na de dieren zijn Eva en ik naar waterfront geweest om hier een drankje te doen en naar een live band te kijken. ’s Avonds ben ik met Michel, Ron en en Janne naar Kaapstad gegaan om daar een drankje te pakken. Het was erg gezellig en hebben ons weer prima vermaakt bij het vertrouwde cafeetje.

Zondag:
Vandaag geprobeerd om wat uitgeslapen en bij te komen van het stappen wat helaas niet gelukt is. Ik was om 9 uur al weer wakker. Heb een lekker rustig dagje gehad en heerlijk thuis gekletst met mijn huisgenoten. Om 6 uur hadden we een awards uitreiking van TLC. TLC heeft een award gekregen voor het werk in communtys. Het was niet heel interessant omdat er een heel lang verhaal van bijna een uur vooraf plaats vond. Na deze uitreiking zijn Eva en ik lekker gaan eten bij Grill & Butcher. Was erg lekker en gezellig.

het was weer genieten!!

• 25 Oktober 2010 - 08:00

Mama:

he meike... leuk verslag wer..... maar heb nog meer genoten van je foto's ... super. Nog 6 weken dan zien we elkaar weer!
    liefs mama x x

• 25 Oktober 2010 - 10:54

Paula, Eva's Oma:

Hallo Meike,
    Erg leuk om ook jouw verhalen te lezen en jullie foto's te bekijken. Fijn, dat jullie zoveel ervaringen opdoen en ook zoveel plezier hebben. Het zal een tijd zijn waar jullie met veel voldoening aan terug zullen denken. Nog veel leerzame uurtjes en plezier gewenst en dat de kinderen het maar steeds beter mogen doen onder jullie fantastische leiding.
    Groeten van oma Paula.

• 25 Oktober 2010 - 12:08

Sellie:

hey lief zusje!!

goed om te lezen allemaal. Maar de foto's zijn idd ook echt superleuk om te zien! Ik vind het fijn dat jullie je zo goed vermaken, en lees dat jullie al aandig ingeburgerd zijn, mag ook wel na een tijd.
    Hier alles rustig. Erg koud en nat :(

dikke kus je zusje
    HVJ

• 25 Oktober 2010 - 15:42

Anne-Marie:

Hey Meike

eventjes niets van me gehoord, maar ik ben zelf met school naar Istanbul geweest.
    Heel leuk, met zo'n groep havisten!
    Het is enorm leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt. Knap ook dat je het volhoudt om die verslagjes te maken.
    Wat een levenservaring doe jij daar op zeg!
    Foto's ook prachtig om te zien.
    Geniet nog lekker
    liefs
    Anne-Marie

• 25 Oktober 2010 - 18:21

Hoi Meike :

leuk verslag het lijkt erwel een feestje.
    vanaf hier wens ik je een fijne verjaardag toe
    heb je al plannen gemaakt wat je gaat doen.groetjes nick geronimo en lisette

• 28 Oktober 2010 - 15:17

Rianne En Frans:

Hoi Meike,
    heb nu herfstvakantie en dus ook tijd om weer bij te lezen.Jouw verslagen zijn superleuk en interessant.Geniet er nog maar lekker van want het is om voor je het weet.
    Lieve groetjes uit Dongen