13-12 tm 15-12, 3 dagen vol afscheid!!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu 13-12 tm 15-12, 3 dagen vol afscheid!!! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

13-12 tm 15-12, 3 dagen vol afscheid!!!

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

15 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag
Vandaag hebben we afscheid moeten nemen van de kindjes van ‘’Richwood’’. De kindjes waren allemaal aan het zwemmen bij Carla en hebben dus op een leuke manier afscheid kunnen nemen. We hadden voor de kindjes allemaal een broodtrommeltje met school spulletjes erin en dit vonden ze geweldig. Voor de oudere kindjes hadden we ook nog wat kleding voor ze meegenomen.
Na dit afscheid zijn we thuis gaan omkleden om richting Cape Town te gaan.
Eenmaal aangekomen bij de voetbal waar de finales waren hebben we de jongens nog even goed aangemoedigd. Na de prijsuitreiking ben ik met Eva lekker gaan eten en daarna zijn we nog een drankje gaan doen bij Tommy’s. Dit was erg gezellig en is een behoorlijk latertje geworden.

Dinsdag
Vandaag moesten we vroeg op omdat we naar de Home Affairs moesten voor ons Visum. Nu blijkt dat ons Visum nog steeds niet klaar is.. en dat we die dus ook nooit meer op tijd hebben. Echt op zijn Afrikaans dus maar wel kut voor ons want in principe zijn we nu gewoon illegaal hier!
Na dat we dit bericht gekregen hebben zijn we naar stage gegaan. Hier hebben we een rustig ochtendje gehad waar we wat dingen opgeruimd hebben en dergelijke. We moesten op de office blijven omdat mensen Gifts konden geven. Rond een uurtje of half 3 zijn we eerst naar ‘’Onder die brug’’ geweest om hier nog schoolschoenen te brengen en wat andere kleding. Na dit afscheid zijn we doorgereden naar ‘’Wolwerivier’’ om hier afscheid te nemen. We hadden chips en ranja voor de kids en ze hebben genoten. Het is raar om steeds van meer mensen afscheid te moeten nemen die je misschien nooit meer ziet.
In de avond zijn we naar Colleen gegaan om al onze examens af te laten tekenen en om hier lekker te eten. De 2 straatjongens Carl en Dominique kwamen ook. Zij zijn in het zwembad ‘’gedoopt’’. Dit is niet een doop zoals wij in Nederland kennen maar een doop om je leven op nieuw te beginnen. Je laat alles achter je en spoelt met het water zo je verleden van je af. Dit was super gaaf om te zien. Deze jongens die jaren op straat geleefd hebben en alles deden wat niet mocht nu op het goede pad komen. Nu een nieuw leven starten nu opnieuw beginnen en gaan voor alles wat goed is. Het was super om dit mee te maken.
We hebben een hele gezellige avond gehad en veel gelachen en verhalen gehoord over straatjongeren en dergelijke. Het was een leuke afsluitende avond en hebben heerlijk gegeten.

Woensdag
Vandaag brak de grote dag aan van het afscheid van de Educare en de straatjongens. In de ochtend hebben we eerst alles afgerond op de office, onze reports en dergelijke. Rond 10 uur kwamen de kids en we hebben lekker een film gekeken. Colleen kwam aan met hotdogs voor de kids en zei dit is de laatste keer dat je je baby’s eten kan geven he!. En dan ga je denken, ja inderdaad dit is de laatste keer dat ik deze lieve ondeugende en mooi kindjes zie… het is hart verscheurend maar het hoort erbij. Na de hotdogs kwam het echte afscheid. De kindjes hebben voor ons nog wat liedjes gezongen wat echt super leuk was. Deze liedjes zal ik ook niet meer vergeten…
Daar brak dan het moment aan van het echte afscheid. Colleen vertelde de kids dat ze ons nooit meer zouden zien. Dat wij volgend jaar niet meer voor de Educare klas staan en dat wij met het vliegtuig weer naar huis gaan. De kindjes waren erg lief en gaven alleen maar dikke knuffels en kusjes. Het was moeilijk maar het is ook goed zo.
Ik ben blij dat ik veel voor deze kindjes heb kunnen beteken. Door ons kunnen ze nu tellen, kennen ze de kleuren, kennen ze vormen en weten ze wat meer van hygiëne en nog het alles belangrijkste ze gedragen zich een stuk beter. Ik ben blij dat ik hun dit heb mogen leren want zoals Derek al zei, zij zullen nooit vergeten wat jullie aan hen leerden en voor hen betekende. 5 van deze kids gaan volgend jaar naar school, eindelijk! Wat ben ik blij dat TLC dit voor hen geregeld heeft!
Na het afscheid zijn we met Carl en Dominique naar Bayside Mall gegaan om kerscadeaus in te pakken voor mensen. Zij geven hier een klein bedrag voor en dit bedrag is voor TLC.
We konden op tijd weer gaan omdat we met veel mensen waren. Daarom hebben we met de jongens nog een film gekeken en ze hebben genoten. En daar kwam het volgende afscheid… de jongens hadden het erg zwaar en vonden het helemaal niet leuk dat wij weg gaan.
Ze vertelde ons het volgende waarvan ik steeds weer een brok in mijn keel krijg”
‘’Colleen heeft ons al ZO vaak gezegd kom nou naar de office, kom nou een programma volgen wij kunnen je helpen. Keer op keer zeiden wij ja we komen maar dit deden we niet. Tot dat we met jullie spraken. Jullie hebben ons een andere kant laten zien en jullie hebben ons zo ver gekregen om steeds weer naar de office te komen en om het programma te volgen. Door jullie zijn wij nu weer op het goede pad, door jullie gebruiken wij niet zo veel meer als ‘’vroeger’’.
En als iemand je dit verteld kan ik zeggen dat je hier wel een paar keer van moet slikken…
Eva en ik hebben de jongens afgezet bij hun township en hebben ze nog het een en het ander meegegeven wat hij hier niet meer opeten. Nou daar waren we dan voor ‘’The Bush’’. We gaven elkaar een knuffel en ik vertelde tegen ze, gay’s we believe in you! Maak iets van je leven, je bent goed op weg en je kunt het! Daar kwamen de tranen en door onze tranen kwamen er ook tranen bij de jongens… dit gaf mij een teken. ‘’Ja ik heb echt iets voor ze kunnen betekenen’’
Het is moeilijk en het liefst neem ik ze mee naar Nederland om ze alles te geven wat ze willen maar hier zal ik ze niet gelukkig mee maken! Ze horen hier en gaan hier het beste van hun leven maken.
Het was geweldig om deze jongens te begeleiden ik heb veel van hen geleerd en zij van mij en daar gaat het allemaal om.
Ik zal deze gasten nooit meer vergeten en bij veel dingen zal ik aan hen terug denken. Zo ook bij het lied Zinloos van Lange Frans en Baas B wat hun helemaal geweldig vinden en intussen zelfs kunnen meezingen.. en zo zijn er nog meer dingen die altijd aan hen blijven herinneren.

Als ik terug kom ik Afrika ga ik ‘’mijn jongens’’ zeker opzoeken!

Mijn stage in Zuid-Afrika zit er nu echt op. Ik heb een toptijd gehad en heb alleen maar mooie herinneringen en verhalen die ik mee terug neem!
Nu ga ik nog lekker genieten van mijn vakantie samen met papa, mama en Eva…

Intussen ben ik mijn koffer al langzaam aan het pakken, mijn muur is leeg en de tijd van vertrek komt dichter bij! Ik ga nu nog genieten van een lekker weekje Kruger en verheugen op mijn thuiskomst in Nederland!

Veel liefs en tot snel!
Dikke kus Meike


  • 15 December 2010 - 19:52

    Sel En Rem:

    wij kijken met plezier uit naar de 24e!
    geniet van je vakantie!!!
    je hebt het verdient!!

    heel veel liefs en een dikke knuffel
    je zusje en broer..
    xxx HVJ

  • 16 December 2010 - 20:28

    Gerda:

    Ja als ik dit laatste stuk van je verslag lees moet ik nog wel slikken.

    Wel gaaf dat je zoveel voor hun betekent hebt waardevol Meike zo'n super ervaring top!!!!!

    geniet nog van je vakantie met die mamma en papa
    grtjs uit het maar weer eens witte Dongen

  • 18 December 2010 - 12:10

    Lisette:

    hoi meike dit is echt heftig wetend dat je ze niet meer ziet maar ja er is mail en misschien kun je hier nog wat mee met die personen die daar zijn . nog een fijne vakantie geniet nog even van de warmte want hier is het echt winter gister zat het rondom amsterdam pot dicht hebben uren doorgebracht in de file. groetjes uit helvoirt

  • 19 December 2010 - 15:24

    Oma Dag Meike:

    met tranen in mijn ogen je ver slag gelezen het zal voor jou ook wel moeilijk geweest zijn om je kindjes en jongens te moeten verlaten .Maar van de anderen kant heb je er heel veel voldoening van en heb je heel veel ervaring opgedaan .Dat neemt niemand je meer af .De laatste dagen zijn nu in zicht geniet er van met pappa mamma en eva We zijn allemaal weer blij dat jullie met de kerst weer thuis zijn Verder een goede reis terug en behouden thuiskomst Liefs van Oma .

  • 22 December 2010 - 11:21

    Anne-marie:

    Wauw Meike wat een volwassen verhaal.
    Afscheid nemen hoort bij het leven, en jij gaat er echt positief mee om.
    Die kinderen mogen van geluk spreken dat je ooit hebt besloten om in zuid Afrika stage te gaan doen!!!!
    Een hele goed reis naar huis terug en tot gauw
    liefs
    Anne-Marie

  • 27 December 2010 - 13:22

    Eefje:

    hoi Meike,
    het is wel even slikken dit alles, de stage, zo'n 4 a5 mnd met nog 6 mensen in een huis wonen, en dan natuurlijk het afscheid van je huisgenootjes en de stage. Zo zal het hele leventje van je zijn, z'n mooie kanten en z'n minder leuke kanten. Maar wij vonden het hartstikke gezellig om bij jullie een paar dagen te zijn, jullie zijn een stel leuke, lieve meiden en wie weet zien we jullie nog eens, groeten uit Fryslan. Sipke en Eefje

  • 28 December 2010 - 20:43

    Martin:

    Wat jammer dat je weer terug bent in NL! Ik zal je verhalen missen.

    Groet, Martin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike en Sander

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 50855

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Zuidelijk Afrika

25 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Costa Rica en Nicaragua!

07 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Sri Lanka en de Malediven

29 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Rondreis Indonesie

30 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: