Op naar de laatste dagen - Reisverslag uit Maafushi, Malediven van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu Op naar de laatste dagen - Reisverslag uit Maafushi, Malediven van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

Op naar de laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

24 Augustus 2015 | Malediven, Maafushi

Zo aan alles komt en eind en zo is er inmiddels ook een einde gekomen aan de rondreis in Sri Lanka. We zullen snel vertellen over onze laatste belevenissen.

Aangekomen in Trincomalee hebben we de volgende dag een safari gemaakt door het Yala park. Vroeg opstaan en om 4.30 uur de jeep in om naar het park te gaan. Safari duurde zo'n 7-8 uur dus genoeg tijd om dieren te spotten..m Helaas viel het in het begin wat tegen en zagen we niet meer dan een zwijntje, vogels en nog meer vogels. Tot de chauffeur de gas erop gooide en we aan kwamen bij een plek waar meer jeeps stonden. Het verhaal ging dat de zwarte beer hier gezien zou zijn.. Na wachten en turen en nog langer wachten en turen en stukje verder rijden en weer een stukje terug hadden wij allang de moed opgegeven. Gelukkig onze chauf niet, doe bleef rustig zitten en turen en kletste wat met de andere lokals die er bij stonden. Wij zeiden al tegen elkaar: "ze doen vast alsof zodat wij denken dat die beer er echt zit". Tot daar ineens uit de struiken een zwarte beer kwam lopen, heel rustig kwam hij kijken en snuffelen en verdween vervolgens weer in de struiken. We vonden het in een keer weer een stuk leuker. Na het maken van de foto's en nadat de beer weer verdwenen was zijn we verder gaan rijden. En daar stond weer een jeep en gaf aan dat we zachtjes moesten rijden. Wat denk je was daar net voor wij aa gekomen een luipaard overgestoken!!!! Shit net te laat dus, mensen lieten een foto zien en waren jaloers op de camera van Sander want die had het luipaard vast veeeeel mooier op de foto kunnen zetten. (de foto die ze lieten zien gaf ons de bevestiging dat er dus ook echt luipaarden zitten). De test van dr safari zal ik niet zo uitgebreid vertellen want dat word vast saai. We hebben buiten de zwarte beer ook nog 2 soorten apen gezien, varaan, vogels, pelikaan, olifant, krokodillen, slang, salamanders en vast nog wel wat.

Na ons bezoek aan Trincomalee zijn we met de bus doorgereden naar Mirissa. We hadden een leuk guest house gevonden maar eenmaal aangekomen leek het toch want anders te zijn dan beschreven. Goed de mensen zijn erg lief en zo ook deze vrouw en na een tijdje snapte we waar de beschrijvingen (van booking.com) vandaan kwamen. We hebben gekozen voor mirissa omdat dit aan de kust ligt dus we zijn na aankomst snel de zee ingedoken. Dit was erg lekker! De zee was erg wild en we hebben ons vermaakt als 2 kleine kinderen! Na het spelen lekker een biertje gedronken en verder nog genoten van de avond. Zo zijn we opzoek gegaan naar de wel bekende stelt vissers. We werden al gewaarschuwd dat we moesten betalen en ja hoor daar kwam iemand 500 roepies (€3,20) om wat foto's te maken!! Die is gek we zijn gek maar zo gek, gelukkig was meneer bekend met afdingen want hij ging snel akkoord met 200 roepies (€1.20) maar dan hadden we wel maar 3 minuten! Meer hadden we ook niet nodig dus dat kwam goed uit. Vervolgens zijn we naar schildpadden opvang gegaan. Deze kleine organisatie helpt de zeeschildpadden. De eieren die in de nacht gelegd worden worden verplaatst naar een stuk zand waar geen mensen kunnen komen. Zo worden de eieren uitgebroed door de zon en worden de eieren niet kapot gemaakt door mensen of meegenomen. Als ze uitgekomen zijn worden de kleintjes in een bad gedaan waar ze een paar weken in zwemmen km sterk genoeg te worden zodat ze vervolgens vrijgelaten worden in de zee. Als ze direct de zee in gaan zijn ze vaak nog niet sterk genoeg en gaan ze dood. Ook vangen ze hier schildpadden op die bijvoorbeeld een vin/poot kwijt zijn geraakt door de vele visnetten in zee. Ze kunnen dan niet meer omlaag zwemmen waardoor ze uiteindelijk dood gaan. In deze opvang trainen ze deze schildpadden zo dag ze dat uiteindelijk wel weer kunnen en worden dan uiteindelijk weer vrijgelaten in zee. Super mooi dus!!
Als laatst zijn we nog naar de herbal garden geweest. Hier stond een enthousiaste man klaar om ons rond te leiden. Van de planten in de tuin maakte ze verschillende natuurlijke medicijnen. Na de rondleiding werden we naar een medicijn hutje geloodst. Hier begon meneer te vertellen over Meike. Zonder iets te zeggen wist hij precies op te noemen waar ze last van had!! Werkelijk het was gewoon eng! Na een massage en wat uitleg van diverse producten hebben we maar het eea gekocht, als het werkelijk waar is wat hij zegt zijn we over een paar weken 10 jaar jonger!

Volgende dag hebben we een uitstapje gemaakt naar Galle. Dit is een oude Nederlandse vestigingsplaats/stad. We hebben het stadje doorgelopen en een mooie wandeling gemaakt onder de vestigingsmuren.
Het was alleen erg heet dus zijn we bij terug komst weer lekker de zee ingedoken. Ook onze laatste hele dag in Mirissa hebben we lekker gespendeerd. Cocktails gedronken tijdens de happyhouer en afgesloten met heerlijke verse gambas!

Na ons vertrek in Mirissa zijn per trein doorgereden terug naar Negombo. Zo comfortabel als de eerste treinreis was zo oncomfortabel was deze treinreis. 2e klas kaartjes gekocht (100 roepies pp duurder 0,70€) dus wij dachten kan niet meer mis gaan. Jawel, toen de trein aankwam begonnen de lokalen te rennen, gooide tassen op de stoelen en de 2e klas coupé zat vol!! Dan maar 3e klass, leek in eerste instantie prima tot het drukker en drukker werd. Gelukkig konden we wel zitten maar het wat lang niet zo aangenaam als de eerste treinreis. Goed we zijn aangekomen en daar ging het ons om. In Negombo zaten we als laatste avond in een B&b van een Nederlandse man. Heel leuk om Nederlands te kunnen praten met iemand en volgens mij vond hij het zelf ook wel leuk. We waren de eerste Nederlanders dus was voor hem erg leuk. Na een tip van meneer zijn we heerlijk gaan eten om onze rondreis door Sri Lanka af te sluiten.

Om 4 uur in de nacht ging de wekker weer om. Vervolgens optijd op het vliegveld te zijn om onze laatste dagen door te brengen op de Maledive!
Na een zeer korte vlucht, waar we ook nog eten kregen kwamen we met regen aan op de luchthaven. Na wat wikken en wegen besloten om de speedboot te bestellen en eerder naar het hotel te gaan dan met de veerboot. Aangekomen was het super. Het is mooi, helder water, kamer met airco, regendouche wat wil je nog meer?? Een koud biertje, helaas die zijn hier niet te verkrijgen! Dan maar snorkelen in de zee en dat maakt een hoop goed. Heel veel vissen en super mooi. De zon brand hier aardig dus zijn allebei goed verbrand. Ach word allemaal bruin zullen we maar zeggen. Kortom de laatste dagen van ons vakantie komen we echt wel goed door. Morgen gaan we een snorkel trip maken en volgens de recensies beloofd dit heel veel moois.

We zien jullie vast weer in Nederland en mocht je zin hebben kom gerust voor de foto's.
Wij gaan nog even genieten van de laatste dagen. Als we thuis zijn zullen we het laatste verslag nog plaatsen. Hopelijk hebben we net zo'n comfortabele terugreis als de heenreis!

Veel liefs, xxx
Sander en Meike

• 24 Augustus 2015 - 17:40

Papa:

Super, ik ben benieuwd naar de foto's

• 24 Augustus 2015 - 19:37

Caroline:

We komen graag de foto's bekijken! :)
    Xxx

• 24 Augustus 2015 - 20:49

J.kerstens:

Ja nu is het langzaam weer wennen om je weer een beetje naar Waalre te komen maar wat hebben
    jullie een prachtige reis gehad zoals jullie ons een heel mooie verhalen schreven.
    wij wensen jullie een hele goede terug reis toe.
    veel liefs van opa en oma.xxxxx