mijn afgelopen week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu mijn afgelopen week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

mijn afgelopen week

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

12 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Week van 06-09-2010 tot en met 12-09-2010

Maandag
Maandag begon ik echt op mijn stage. We waren netjes om 9 uur aanwezig om het hoofdkantoor te openen. Om 10 uur kwam Colleen (hoofd van de organisatie) met de kindjes van het nieuwe project. Ze had de kinderen opgehaald om voor het eerst naar een soort school te gaan. Deze dag hebben we veel met de kinderen gedaan, het is erg belangrijk om de kinderen structuur en routine te geven. De kinderen krijgen veel op school van TLC, ze krijgen brood, soep, fruit en als ze weggaan vaak nog een appeltje of iets anders te eten.
Je ziet goed dat de kinderen totaal geen opvoeding gehad hebben. Ze schoppen ze elkaar als ze iets niet willen of ze slaan elkaar voor de grap, omdat ze niet anders weten dat dat niet goed is.
Verder lekker naar huis gegaan, boodschappen voor het eten gedaan en met zijn allen uit het huis afleveringen uit de serie, Evelien gekeken.

Dinsdag
Dinsdag begon ik weer rond 9 uur op het hoofdkantoor. We hoeven er niet precies om 9 uur te zijn want ja het blijft toch Zuid-Afrika. Vandaag een hele rondleiding gekregen door het politiegebouw, dit was mooi op te zien. Iedereen ken iedereen en ze zijn ook allemaal even vriendelijk. Tijdens de rondleiding kwamen we zelfs lang de gevangenis en dan zie je die mensen staan in een hok met niet meer dan een vloer, stenen muren en een traliesdak. Deze dag zijn we voor het eerst naar een van de townships gegaan waar wij, eva en ik, veel zullen gaan werken. Alle townships hebben een naam, op dinsdag gaan we eigenlijk altijd naar Wolvenrivier. We hebben hier het een en het ander naar toe gebracht voor opslag. Kleding, houdbaar voedsel, ballen en nog wat spullen. Bij wolvenrivier is er ook een soort klasje, kinderen leren hier schrijven, fijne en grove motoriek (want die hebben ze totaal niet!) en vooral ook samen spelen. Ook hier zie je weer goed dat kinderen niet echt een opvoeding gehad hebben zoals het hoort. Ze vechten hier ook snel en dat is normaal voor hun. Wolvenrivier heeft wel wat indruk gemaakt, de mensen hebben echt weinig maar zijn wel gelukkig. De kinderen zie je ook helemaal stralen als ze aan het spelen zijn. Helaas is dit dan wel weer over als ze thuis komen en weer geslagen worden en gedwongen worden tot…
Eenmaal weer thuis gekomen van de township hebben we een bijeenkomst bijgezeten, deze bijeenkomst ging over organisaties die met TLC en de Politie willen samen werken.
In de avond gezellig met zijn alle gegeten en in de tuin blijven hangen en heerlijk gekletst.

Woensdag
Ook deze dag begonnen we weer rond 9.00 uur op het hoofdkantoor waar vandaag echt helemaal niets te doen was. Colleen kwam pas rond 14.00 uur aanzetten want ze had nog vele andere dingen gedaan vertelde ze. Maar Communiceren naar ons toe wat we kunnen doen en hoe laat ze er is zo kennen ze hier niet, en daar loop je dan ook echt wel eens tegen aan.
De 2 mannen uit het huis gingen uit eten en wij vrouwen hebben pannekoeken gebakken, wat een drama was hier met de pannen omdat ze ZO slecht zijn!! Een hele gezellige avond gehad met de meiden en rond 21.00 uur ben ik de mannen op gaan halen bij Moyo, een heerlijke tent met lounch baken en uitzicht op zee.

Donderdag
Vandaag was het een hele drukke dag, het begon dat de kinderen weer kwamen om naar school te gaan. Nu ze mij kennen luisteren ze ook al meer naar mij en dat is toch wel fijn als ze elkaar de hersens inslaan. Vandaag kwamen er ook een aantal crisisgevallen. Een vrouw die aangerand was en haar verhaal kwijt moest en aangifte moest doen. Een vrouw die 28 jaar is, zwanger is van haar 4de kind en niet wil dat dit kind ook van haar word afgenomen omdat ze echt niets heeft en dus hulp nodig heeft. Met deze vrouw heb ik een gesprek gehad en komt uiteindelijk bij ons in training. Ze heeft kleding en wat te eten meegekregen en zou vrijdag om 10.00 uur bij TLC zijn om hier haar dag door te brengen in plaats van op straat. Vandaag mochten de vrouwen van township Takkegat een voedsel zak opkomen halen. Ze komen dan met een stel aan krijgen een zak en wat te drinken. Mooi om te zien dat ze hier van genieten. We waren weer redelijk optijd klaar en ik was ’s avonds echt moe van alle indrukken.

Vrijdag
Vandaag moesten we plotseling toch om 9.00 uur aanwezig zijn in plaats van 13.00 uur. Dus dat dan ook gedaan. De vrouw die om 10.00 uur er zou zijn kwam pas rond half 12. En Colleen was nog nergens te bekennen. Na een paar telefoontjes te hebben gehad van Colleen met wat we nog moesten doen kwam ze om 12.30 uur aan, ze was bij de kapper geweest. Ze is samen met de vrouw naar een opvang tehuis gegaan waar 1 kind van haar zit. Samen met Eva heb k het kantoor afgesloten en zijn we naar huis gegaan.
We zijn kaapstad ingegaan opzoek naar de winkels en leuke tentjes, helaas hebben we de winkels niet echt kunnen vinden maar wel weer een stukje meer van Kaapstad gezien.
In de avond kwamen er andere studenten die we ophet huisfeest ontmoet hebben. Dit was een erg gezllige avond die zeker voor een herhaling vatbaar is.

Zaterdag
Vandaag ben ik met alle vrouwen uit het huis (Eva, Janne en Marije gaan toeren met de auto richting Kaap de goede hoop. Een super mooie route gehad langs de kust waar we zelfs een walvis gezien hebben, een heel mooi stuk gebied in Afrika wat zeker de moeite waard is om te doen als je hier bent.
Eenmaal aangekomen bij het park van Kaap de goede hoop hebben we vele mooie plekjes gezien. En dan loopt er ineens een struisvogel voor je auto en zie je de mooiste stranden. Bij het echte zuidelijkste puntje hebben we de berg beklommen voor het uitzicht, en dat was echt heel mooi. Mega grote golven die net zo neervallen als in tekenfilms. Weer op weg naar huis mooie stukken tegen gekomen. Met haarspeldbochten van de bergen af en zo weer richting huis. Thuis aangekomen was Carlien, nieuwe huisgenoot ontmoet en zijn we met zijn 5e gaan eten bij de Grill. Weer thuis aangekomen was iedereen afgebrand en zijn heerlijk thuis gebleven.

Zondag
Na heerlijk te hebben uitgeslapen ben ik met Eva, Janne, Marije, Ron en Michel naar Kaapstad gegaan om een rondrit te maken met een open dubbeldekker door Kaapstad. Heb hier veel mooie dingen gezien om in de loop van de tijd hier te gaan bekijken.
’s Avonds hebben we gezellig met het hele huis een echte Afrikaanse braai (soort BBQ) gehad.

aan het eind van volgende week zal ik weer proberen om mijn belevenissen te plaatsen.

liefs Meike

• 12 September 2010 - 19:52

Mam-pap-rem En El:

Hey meikkie,

even een berichtje vanuit limburg, hier alles goed, hebben toevallig ook pannekoeken gebakken, ging ook niet helemaal goed :p verder een dorpje bezocht, en een marktje in de regen...

geniet lekker en veel plezier en veel ervaringen rijker

heel veel liefs van ons allen xxxxxx

• 13 September 2010 - 11:26

Lisette:

leuk je verslag te lezen hier begint het steeds kouder te worden.
    ook merk je dat de avonden steeds korter worden. kijk uit naar je volgende verslag groetjes nick geronimo en lisette

• 13 September 2010 - 11:39

Stijn:

Heej Meike,

Leuk om zo toch een beetje mee te krijgen van wat jouw belevenissen allemaal zijn... Ook mooi om te lezen dat je het iig goed naar je zin hebt:)!!
    Veel plezier nog en geniet van de mooie tijd daar!

Liefs, kus Stijn

• 13 September 2010 - 15:44

Shanna:

Hee lieveschat!
    wat fijn dat het goed met je gaat. Alleen wel balen dat je niet echt weet waar je aan toe bent op je stage! Maar daar zal je vast wel aan wennen! Deze week komen er weer een aantal roddels uit Dongen jou kant op!

Liefs en een hele dikke kus, Shanna

• 14 September 2010 - 14:03

Angel:

Hallo Meike,

Hier een ROC-groet uit Tilburg.
    Ik vind het ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen en de manier hoe jullie Kaapstad aan het ontdekken zijn.

Veel succes en plezier met de resterende 101 leerzame dagen.

Groet, Angel

• 14 September 2010 - 18:16

Anne-Marie:

Hoi Meike

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuk dat je zo uitgebreid verslag doet. Haal er uit wat erin zit! Dit is zo'n unieke ervaring.
    liefs
    Anne-Marie
    ps het begint hier echt herfst te worden dus geniet vooral van het mooie weer

• 15 September 2010 - 10:44

Semra:

Hallo Meike, Het is hartsikke leuk om je ervaringen te lezen. Ik zie al wel dat het niet altijd even makkelijk is met de situaties die je tegenkomt. Ik hoop dat je er veel van zult leren. Geniet van het in Afrika zijn en pas goed op jezelf,

Groet,

Semra

• 17 September 2010 - 09:35

Simon Kuyten:

Zo juist zelf terug van een vacantie.
    Ik heb je reisverslag gelezen.
    Het klinkt allemaal heel goed, maar het lijkt mij ook heel indringend.
    Het is in ieder geval een super ervaring, waar je je voordeel mee kunt doen.
    Ik zou zeggen werk ze en leer er heel veel van en geniet ze.
    Hartelijke groet
    simon kuyten

• 17 September 2010 - 13:19

Mama:

Hoi lieverd.
    Geweldig verslag en heel boeiend allemaal.
    wij zijn weer terug uit Limburg....
    Lekker gehad en ook weer wat uitgerust.
    Ik stuur je vanavond een mailtje waarin ik alles uitgebreid vertel.
    liefs mama

• 17 September 2010 - 15:08

Susanne:

Hallo Meike,ik geniet van je verslagen ,want je verteld het erg leuk.
    Wat een verschil in opvoeding vergeleken met Nederland he?Ik neem aan dat je veel foto`s maakt van al die mooie stranden en plaatsen.Geniet ervan meid en tot mails