11-10 tm 17-10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu 11-10 tm 17-10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

11-10 tm 17-10

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

18 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag:
Vandaag kwamen er geen kinderen van het Educare project. Dit kwam omdat het zondagnacht heel veel geregend had. De kinderen moeten ruim een half uur lopen door een weiland en dit was niet te doen omdat het zo drassig was. Omdat vandaag Eva jarig was mochten we van Colleen lekker gaan lunchen en dat hebben we ook gedaan!
Na de lunch zijn we naar ‘’Onder die Brug’’ gegaan. hier hebben we de kinderen geholpen met het maken van hun huiswerk. Vandaag heeft er ook plotseling een gesprek plaatsgevonden over en met een meisje van 15 dat afgelopen weekend heeft geprobeerd zelfmoord te plegen. Dit meisje wordt door haar moeder vernederd en uitgescholden als hoer. Ze zit aan de drugs en kan zich zelf niet meer zijn. Het is moeilijk om te bevatten dat iemand van 15 al zo in het leven staat… gelukkig gaat het nu beter met haar en heeft ze regelmatig een gesprek met Bonita (medewerkster van TLC.
Ik ben met een jongentje van 9 naar de Pharmency geweest omdat hij een allergische reactie gehad heeft op een bijensteek. Zijn gezicht was zo opgezwollen dat hij door moest naar het ziekenhuis. Hier heeft hij medicijnen gehad en gelukkig knapte hij heel snel op. Het is wel interessant om mee te maken hoe dit allemaal in zijn werking gaat.
Voor Eva haar verjaardag hebben we heerlijk gegeten bij Waterfront. Het was een erg gezellige avond met live zang happy birthday en zelf in het Afrikaans!
Na het eten ben ik met Douwe, Michel, Ronald en Eva in Blouwberg nog wat gaan drinken tot haar verjaardag echt voorbij was. Het was een mooie dag!

Dinsdag:
Weer netjes om 9 uur op het hoofdkantoor begonnen. Vandaag hebben we de training over straatjongeren afgemaakt. Eigenlijk zouden we ook de straat op gaan maar omdat er wat tussen kwam is dat er niet meer van gekomen.
Na de lunch zijn we naar ‘’onder die brug’’ gegaan om weer te helpen met huiswerk en wat activiteiten voor de kleineren te doen. Het is leuk om te zien wat voor huiswerk deze kinderen krijgen van school. Al is het soms best lastig om te helpen omdat het voor mij al enige jaren geleden is dat ik die leerstof moest kennen…
Het is leuk om te zien dat de kinderen steeds enthousiaster naar je toe komen en je meteen willen knuffelen. Omdat we nu elke dag bij dit township zijn merk ik goed dat je een steeds hechtere band krijgt met de kinderen. Wat zal dat afscheid moeilijk worden over 2 maanden.
Verder heb ik een rustig avondje bankhangen gehad.

Woensdag:
Vandaag kwamen de Educare kinderen om 10 uur. We zijn weer verder gegaan met het tellen, kleuren en vormen.
In de middag zijn we naar onder die brug gegaan. hier hebben we met de kinderen gespeeld die nog niet opschool zitten. Toen de kinderen thuis kwamen van school hebben we ze geholpen met hun huiswerk en lekker zitten kletsen.
In de avond ben ik met mijn report voor stage bezig geweest. En verder niet zo veel meer.

Donderdag:
Vandaag hebben we in de ochtend programma’s in elkaar gezet voor bij het township inder die brug. We gaan een meidendag houden waar we wat gaan make-uppen, muziek draaien en ook een beetje praten wat nu bij begint te spelen. We gaan een jongensdag houden wat we precies gaan doen weten we nog niet en een spelletjesmiddag. Voor de meidendag hebben we een poser gemaakt zodat al de meiden weten dat ze welkom zijn.
In de middag hebben we bij onder die brug voor de kleintjes een DVD opgezet waar ze leren tellen. En ik ben de kinderen gaan helpen die huiswerk hadden.

Vrijdag:
Om 10 uur kwamen de kinderen van de Educare, we hebben wat leuke dingen gedaan met ze. De kinderen hebben maskers gemaakt, hier zijn een aantal foto;s van gemaakt die in de krant komen! Als ik de berichten zie dan zal ik ze opsturen naar Nederland:)!
’s Middags zijn Eva en ik naar Onder die Brug gegaan om daar de kinderen eten te geven en foodpostels uit te delen.
Bonita (medewerkster van TLC) heeft ons uitgenodigd om nog een keer naar haar toe te gaan om te braaien.
’s Avonds hebben we een meidenavond gehad, we hebben een spelletje gedaan (Kingsen) en daarna zijn we naar Longstreet geweest. Dit was een groot feest en gaan we zeker nog een keer doen!!..

Zaterdag:
Vandaag ben ik richting de Tafelberg geweest en ‘s middags hebben we lekker in de tuin gelegen aangezien het stralend weer was.
In de avond hebben we een bezoekje gekregen van Tyron (zoon van mijn stagebegeleidster) waar we nu wel wat meer mee optrekken. Erg gezellig.
Hierna zijn we naar HopleyRoad gereden voor een gezellig huisfeest!

Zondag:
Een echte zondag gehad, lekker lamballen in de tuin liggen beetje zwemmen en ’s avonds lekker braaien!




  • 18 Oktober 2010 - 15:03

    Sonny:

    nog steeds goed naar je zin zo te lezen!! veel plezier nog! x

  • 19 Oktober 2010 - 07:07

    Simon Kuyten:

    Beste Meike

    Het is weer een paar weken geleden dat ik heb gereageerd op jouw wekelijkse verslagen.
    Nog steeds lees ik ze met plezier.
    Maar wat veel voornamer is, dat jij een geweldige levenservaring opdoet.
    En ik krijg de indruk dat jou dat ook goed doet en dat je dat als heel geweldig ervaart.
    Vervolgens genieten jullie van een heel mooi land en dat ik ook interessant.
    Je ziet en ervaart hoe deze mensen leven.
    Verder maken jullie veel plezier en dat is natuurlijk wel prettig als je zover weg bent.
    Inmiddels worden het aantal dagen wat je daar verblijft korten.
    Maar blijf het in ieder geval goed maken, dat ik hoop ik van harte voor je.
    Hartelijke groet
    Simon

  • 19 Oktober 2010 - 11:07

    Lisette :

    hoi meike heb je verslag weer gelezen erg leuk.
    groetjes lisette

  • 20 Oktober 2010 - 10:22

    Semra:

    Hoi Meike, Ik lees regelmatig je verslagen. En dat wat ik lees doet met goed! Ontzettend gaaf dat je het goed maakt, dat je leert en heel veel ervaringen opdoet die je leven verder vorm zullen geven. Blijf genieten!

  • 21 Oktober 2010 - 14:07

    Dymphie Van Loon:

    Hoi Meike,
    Ik lees elke week je verhalen. Wat daaruit spreekt is vooral dat jullie het écht naar je zin hebben en heel veel genieten. Ik hoop voor jullie dat dat zo blijft.

    Nog heel veel plezier en lol in je werk.

    Groetjes,
    Dymphie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Meike en Sander

Actief sinds 29 Juni 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 51093

Voorgaande reizen:

29 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Zuidelijk Afrika

25 Juni 2016 - 15 Juli 2016

Costa Rica en Nicaragua!

07 Augustus 2015 - 27 Augustus 2015

Sri Lanka en de Malediven

29 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Rondreis Indonesie

30 Augustus 2010 - 24 December 2010

Mijn stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: