4-10 t/m 10-10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu 4-10 t/m 10-10 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

4-10 t/m 10-10

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

10 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag:
Vandaag kregen we de Educare kids weer. En tot mijn grote verbazing ging het super goed de kinderen luisteren veel beter en je begint nu al vooruitgang te zien met het tellen van 1 t/m 5 en het herkennen van kleuren en vormen.
’s Avonds hadden we een meeting, een vergadering waarin we hebben besproken wat we komende tijd te doen hebben en wat we gedaan hebben. Het is erg leuk om dit mee te maken en te zien hoe afrikanen dit organiseren. Op de planning staan veel mooie evenementen die ik hier ook ga meemaken dus jullie zullen daar ongetwijfeld meer van horen.

Dinsdag:
We hebben 6 zakken met donatie kleding gehad die uitgezocht moesten worden. Dat hebben we dus gedaan, mannen kleding bij mannen vrouwen bij vrouwen kinderen bij kinderen en alles wat niet goed meer was kon weg.
In de middag zijn we de straat op gegaan, we hebben een aantal jongeren gezien en gesproken. Het is moeilijk om een gesprek te beginnen omdat deze gasten bijna niets doen. Ik vroeg aan een van hen wat hij dit weekend gedaan had en hij zei: scharrelen, dus geld bij elkaar scharrelen en overleven. Daarna vroeg ik hem wat hij vandaag en maandag gedaan had en weer vertelde hij mij scharrelen. Het is zo frustrerend om die gasten te zien zitten en zien niets te doen, helemaal als ze naar de office kunnen komen wat dingen voor TLC kunnen doen en dan eten en kleding kunnen krijgen.
’s Avonds zijn Eva en ik heerlijk een drankje gaan doen bij BigBay bij intussen onze vaste tent Moyo. Het was erg gezellig en heb weer heerlijk genoten van een welverdiende cocktail.

Woensdag:
Vandaag kwamen de Educare kinderen weer om naar school te gaan. Het ging weer erg goed. Michelle ( een vrijwilligster van TLC ) heeft met een vriendin van haar geregeld dat zij elke woensdag warm eten kookt voor de kinderen. Dit is zo mooi en lief en geweldig om te zien hoe die kinderen van een maaltijd kunnen genieten. Steeds die blije gezichtjes als ze iets lekkers krijgen… super gewoon!
In de avond ben ik heerlijk en gezellig uit eten geweest bij een tappas restaurantje in Cape-Town.

Donderdag:
In de ochtend hebben we heel wat informatie doorgelezen over wat TLC de afgelopen jaren heeft gedaan en georganiseerd. Leuk om te zien hoe dit bedrijf zich steeds meer ontwikkeld en hoe Colleen met haar hele hart ervoor gaat en blijft gaan.
’s Middags zijn we naar het township onder die brug geweest om met de kinderen leuke dingen te gaan doen. We hebben maskers gemaakt en dat vonden ze erg leuk om te doen. Toen we daar waren kwamen er een hele hoop studenten uit Amerika aan. Die waren met een man meegekomen om te zien hoe het daar gaat en wat de kinderen daar doen. Het is leuk om te vertellen wat wij doen voor stage en dat ze echt ‘’respect’’ voor je hebben.

Vrijdag:
De laatste dag voor het weekend is aangebroken en dus gezellig met de kinderen naar het strand. We hebben op spelenderwijs de kinderen cirkels, driehoeken en vierkantjes laten tekenen. De kinderen hebben zelfs in de zee gezwommen, en dat was koud! Maar de kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Na het zwemmen hebben we nog wat spelletjes gedaan met de hoepels omdat we op het eten aan het wachten waren. De kinderen hebben genoten van de frietjes met een broodje hoddog en waren compleet afgebrand toen we ze weer naar huis brachten. De kinderen van de Educare komen uit het township ‘’takkengat’’ omdat je hier niet met de auto kunt komen moeten de kinderen nog ruim een half uur naar huis toe lopen, en ze waren al zo moe…
Om 4 uur hadden we een voetbaltoernooitje waar een team van township ‘’wolvenrivier’’ aan mee deden. Zoals afgesproken waren wij er netjes om 4 uur wachtend op Colleen en de kinderen. Ondertussen was het toernooitje al begonnen en hebben we leuk naar wat wedstrijdjes gekeken. Omdat ze 1 team tekort hadden vroegen ze of wij wilde bijspringen, en natuurlijk zijn wij altijd in voor een potje voetbal. We kregen voetbalschoenen en we konden beginnen, we moesten tegen een meidenteam onder de 16 dus we zouden ze makkelijk aan kunnen. En ja hoor, we speelden heel goed en hebben gewonnen met 2-0 en ik heb zelfs nog gescoord!
Later kwam Ajax Cape-Town kijken en kwamen bij de presentatie zitten. Colleen vertelde ons dat de hoofdtrainer (Maarten Stekelenburg niet de keeper) een Nederlander was en daar hebben wij dan ook even een praatje mee gemaakt. We hebben zijn nummer gekregen en mogen misschien een keer met de straatkinderen een training bijwonen en een rondleiding krijgen door het stadion. Hoe leuk is dat?!?
In de avond zijn we bij de MACDonnalds gaan eten en daarna een drankje gedaan bij het studentenhuis op Hopley Road. Rond een uurtje of 11 zijn we naar BigBay gereden om daar nog wat te drinken en dit was weer erg gezellig.

Zaterdag:
Eerst heerlijk uitgeslapen en in het begin van de middag zijn Janne, Marije, Eva en ik naar Cape-Town gereden. We zijn naar een marktje geweest waar we veel leuke souvenirtjes gezien en gekocht. Bij de Grand zijn we wat gaan drinken op het strandterras en bij Waterfront zijn we wat gaan eten. Het was een super gezellig dagje met een heerlijk zonnetje.
’s Avonds zijn we weer op stap gegaan naar Long Street en ook dit was weer een top avond!

Zondag:
Op zondag hebben we lekker uitgeslapen. In de ochtend ben ik begonnen met wat school werk en in de middag ben ik begonnen aan mijn fotoboek van South-Africa.
Het was erg slecht weer, storm en regen dus een ideale dag om lekker thuis te blijven met een boekje op de bank en dat hebben we dan ook gedaan!!

het blijft hier gewoon geweldig!!
elke dag is genieten en dat zal ik ook blijven doen!..

veel liefs Meike

• 10 Oktober 2010 - 16:05

Stijn:

Heej Meike,

Mooi dat het allemaal nog steeds zo goed bevalt:)!
    Geniet er nog van!!

Liefs, kus Stijn

• 10 Oktober 2010 - 18:24

Sel En Rem:

wat heerlijk om te lezen...
    zijn erg jaloers!

dikke kus ons

• 10 Oktober 2010 - 19:16

Mama:

he lieverd.

mooi verslag weer
    leuke foto's.... vertel eens wie er allemaal op staan!!!
    geniet maar volop!
    liefs mama

• 11 Oktober 2010 - 05:19

Peetoompje:

Hee Meike,

Goed om te lezen dat je bij voetbal meer scoort dan bij het hockey.Hier in Nederland is op dit moment oh oh Cherso een veel bekeken programma.Daarin zie je hoe jongeren zich gedragen in Chersonisos(lees misdragen). Ook daar gingen de dames voetballen. Maar die gingen op hoge hakken voetballen. Jullie doen het dus stukken beter!!!!!!! Have Fun while working

• 11 Oktober 2010 - 18:20

Shanna:

Ha Schatje!
    Ik heb je vanmiddag net gemist op msn hoorde ik van Juul!
    Wat leuk dat je hebt gevoetbald haha:D!
    Ik zit trouwens nog op een mailtje te wachten haha!

Dikke kus en veel liefs

• 11 Oktober 2010 - 20:22

Gerda:

Hey jullie doen goed werk, maar ook tijd om te feesten en leuke dingen te doen !!!

goed joh.!!geniet ze.

grtjs van gerda

• 12 Oktober 2010 - 10:52

Lisette :

meike hoi een leuk verslag blijf genieten groetjes uit helvoirt

• 12 Oktober 2010 - 19:26

Astrid, Eva's Mam:

Ha Meike,

Zo leuk om je verhalen te lezen. ook omdat we er ons een zeer levendige voorstelling van kunnen maken, doordat we het een en ander van jullie werk gezien hebben. Leuk dat de kinderen het steeds beter gaan doen, zal jullie vast voldoening geven.
    Geniet!

Groetjes,
    Astrid.

• 17 Oktober 2010 - 14:37

Leonie:

hoi meike,
    ben weer helemaal bij,mooie foto`s van de kids.geniet nog lekker.

• 17 Oktober 2010 - 14:37

Leonie:

hoi meike,
    ben weer helemaal bij,mooie foto`s van de kids.geniet nog lekker.