8-11 t/m 14-11 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu 8-11 t/m 14-11 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

8-11 t/m 14-11

Door: meikevonk

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

15 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag
Na weer een heerlijk weekend stonden om 10 uur weer de kinderen van het Educare project op ons te wachten. We zijn bezig geweest met de getallen 6 tot en met 10. Het blijft toch telkens raar dat ze nog niet kunnen tellen.
Na de lunch zijn we naar ‘’Onder die brug’’ geweest om hier de schoolkinderen te helpen met hun huiswerk. Nog steeds verbaast hebben ze geen huiswerk hoewel wel de examens er aan komen omdat dit schooljaar bijna voorbij is. `
In de avond heb ik eigenlijk niets meer gedaan dan wat voor school gewerkt wel bijgekomen van het weekend.

Dinsdag
In de ochtend heb ik lekker aan school gewerkt omdat er geen plannen en programma’s waren. In de middag zijn we naar Wolverivier geweest voor de feeding. Colleen had haar bakkie weer volgeladen met eten en dat was dus weer een groot feest voor de kinderen en voor ons.
Op dinsdag is het hier vaak bioscoop avond. We hebben een kaartje en op dinsdag zijn alle kaartjes voor de helft van de prijs. Ze zijn dan 16 rand, en dat is dus 1 euro zestig ongeveer. Het stelt dus echt niets voor. We zijn lekker naar een slappe meidenfilm geweest met het hele huis. Het was erg gezellig en daar gaat het tenslotte toch om.

Woensdag
Vandaag kwamen de kindjes van het Educare project weer. We zijn weer verder gegaan met tellen en hebben het ‘’meikie’’ project gedaan. Dit project gaat over seksualiteit bij de kleintjes. Ieder kind krijgt een knuffel en dat is dan zijn of haar meikie (maatje). We vragen dan of meikie altijd lief is, hoe hij of zij heet, of meikie wel eens pijn heeft en zo proberen we erachter te komen of de kinderen wel eens geslagen worden of misbruikt. De kinderen leggen zelf de link naar hun zelf, niet alle kinderen want sommige doen net als of er niets is. Het is moeilijk om te horen van het kind dat het meikie wel eens geslagen word of misbruikt. Het is dan ook hartverscheurend als je het kind weer naar huis moet brengen naar de ouders waar dit alles gebeurd. De kinderen komen je nu zo lief gedag zeggen, je krijgt knuffels en kusjes van iedereen en ze willen je haast niet laten gaan. Dat zal ik echt missen als ik straks weer in Nederland ben.
Na de lunch ben ik naar ‘’Onder die brug’’ geweest. Ook hier hebben we het meikie project gestart en hebben we met de oudere kinderen kerstversiering van playdough gemaakt.
Na mijn stage ben ik met Eva naar Signal Hill geweest om hier de schitterende zonsondergang te bekijken. Dit is echt een super lekker plekje om te chillen en te genieten van de zonsondergang. Na dit mooie gebeuren ben ik thuis nog even aan mijn schoolwerk gegaan en ben ik lekker gaan slapen.

Donderdag
Vandaag hebben Carlien en ik de playdough kerstversiering geschilderd. Zo ziet het er toch iets vrolijker uit. Hierna hebben we bedankjes gemaakt voor de mensen die komen op een feest achtig iets waar we sponsors zoeken. De bedankjes zijn erg leuk, er zit een kaartje aan van TLC met daarbij een sleutelhanger handgemaakt met een mannetje en een vrouwtje bewerkt met kraaltjes. Het mannetje en vrouwtje is ook een beetje het logo van TLC. Een jongen van de straat heeft ons geholpen en ik heb hem met iemand anders daarna afgezet bij het township ‘’The Bush’’.
Na de lunch zijn we naar ‘’Onder die brug’’ geweest, er komt een man voor beeding (dingen maken met kraaltjes zoals bijvoorbeeld de sleutelhanger). De kinderen stonden met open mond te kijken hoe snel die man zo iets moois kan maken. Volgende week komt meneer nog een keer en dan gaan we met de kinderen aan de slag.
Tijdens de uitleg ben ik begonnen met een werkboekje voor kinderen van de leeftijd 8 tot en met 12 jaar. In dit werkboekje staan een aantal belangrijke dingen in wat belangrijk is voor de veiligheid van kinderen. Zoals: vertel altijd tegen iemand (vader of moeder) waar je naar toe gaat, neem geen eten van vreemde mensen aan, identificeer je als de politie daar om vraagt en ga zo maar door. Het is goed om de kinderen dit spelen der wijs te leren en er over te praten.
’s Avonds ben ik lekker thuis met de meiden een film (Dear John) gaan kijken.

Vrijdag
Vandaag hebben we met de kinderen van de educare kerstversiering gemaakt met playdough. We hadden kleurstof door het deeg gedaan waardoor het rood en blauw was. De kinderen vonden het erg leuk. Na de brooddeeg hebben we een bedankje gemaakt voor de vrouw die elke woensdag voor de kinderen kookt. We hebben de handjes beschilderd en een afruk gemaakt op een groot papier. Na dat we de knutselactiviteiten gedaan hadden hebben we de kindjes een spelletje laten doen, wij noemen het zakdoekje leggen en hier in Afrika noemen ze het rotte eieren.
Na de lunch zijn we weer naar ‘’Onder die brug’’ geweest we hadden feeding en Eva is met een aantal meiden en Bonita naar een bedrijf geweest om hen te bedanken dat ze elke maand 3000 Rand (ongeveer 300 euro) storten bij TLC.
Na deze stage dag zijn we snel naar huis gegaan. hebben boodschappen gedaan voor het festival. Snel douchen en spullen pakken en op naar het festival. Het was een eind rijden van Blouberg, naar Gouda (echt waar!) naar De Hoek maar het was een geweldige plek. het festival lag midden tussen 2 bergen in. Super mooi en er waren weer een hoop rare mensen te vinden.

Zaterdag
Na een kort en gebroken nachtje brak er een geweldig warme dag aan. Het was schitterend weer en zijn lekker weesten chillen bij een meertje even bij geslapen in de schaduw en rond een uurtje of 4 zijn we weer lekker gaan feesten. Helaas kwam er een flinke storm opzetten en zijn er een hoop tenten en buiten tenten weggewaaid waardoor het heel koud was die nacht.
Door de wind en de kou hebben we nauwelijks geslapen en zijn we om 6.45 uur opgestaan om op te breken en naar huis te rijden!

Zondag
Eenmaal thuis aangekomen heb ik lekker wat aan school gedaan en ben ik mij klaar gaan maken voor het volgende feest.
Rond half 1 zijn Michel, Ron, Janne en ik naar Century city gereden om naar een concert van goldfish te gaan. Dit was echt geweldig! Heerlijke muziek lekker chillen op het gras en als zij aan het draaien en zingen waren kwam iedereen toch wel lekker los. Na het concert zijn we nog even naar big Bay gereden om hier nog even lekker een drankje te doen om het weekend af te sluiten.
Het was een rustig avondje en vroeg stil in huizen Erica aangezien iedereen moest bij slapen van het afgelopen weekend.

Het was weer een super week!
De dagen gaan erg snel hier ik heb nu nog 39 dagen hier. Ik heb tijd te kort om alles nog te doen wat ik hier zou willen doen.

Ik kan alleen nog maar zeggen, geniet van alles wat je hebt elke dag weer!

Liefs Meike

• 15 November 2010 - 17:51

Sellie En Rem:

haai poepie
    ja de dagen beginnen op te schieten zijn hier aan het aftellen. Is meikkie naar jou vernoemd? Ga vooral zo door jullie doen uitstekend werk! tot over 39 dagen, en geniet nog een beetje van het mooie land, hier nog steeds koud en nat..

hvj xxx

• 16 November 2010 - 08:15

Lisette:

hoi meike jouw leven daar likt constant een feestje,zal je straks wel missen,hier wordt het steeds kouder en is het weer krabben.Maar ja het hoort erbij groetjes vanuit helvoirt