Namibië, zo bijzonder en mooi - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu Namibië, zo bijzonder en mooi - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

Namibië, zo bijzonder en mooi

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

09 Augustus 2017 | Namibië, Swakopmund

Zo daar zijn we weer. Na een heerlijke braai en een goede nacht zijn we vanuit Bethanie richting Sessriem gereden. Het was wederom een toch met veel hobbels. Maar we hebben goed geleerd van de vorige keer, we hebben alles goed “vast” gezet en het zou wel wat kunnen lijden. En wat je onderweg tegen komt is niet te beschrijven. Hele kilometers lang waar helemaal niets is. Soms zit er dan iemand aan de kant van de weg te liften in de middle of nowhere. Waar ze vandaan komen geen idee.. Waar ze naar toe moeten? Ook geen idee. We hopen niet naar het werk want dat gaan ze dan waarschijnlijk niet halen. Het was gelukkig minder ver rijden dan de dag ervoor. Eenmaal aangekomen bij de eerste camping die we op het oog hadden bleek hij vol te zitten. Werkelijk alles was leeg en er was zo veel ruimte!! We geloven nog steeds niet dat het vol zat. Als ze hier toch eens slim waren deelde ze alle camping plaatsen door 2 kunnen ze dubbel zoveel verdienen. Goed dan maar opzoek naar een andere camping zo'n 500 meter verderop was er nog een resort met camping en laat daar nu wel plaats zijn. Bij het melden aan de receptie zagen we een heerlijk zwembad. Het voordeel can camperen bij dit soort plekken is dat je van alle faciliteiten gebruik mag maken. Dus hup omkleden en het zwembad in en lekker even profiteren van het luxe. Tegen 17 uur zijn we naar onze camperplaats gerede. Waar we onderweg (het was vanaf de receptie nog zo'n 5 km rijden) er achter kwamen dat er een band wel erg slapjes was, we waren er bijna dus eerst maar naar onze plek. Daar bleek dat de beide achterbanden wel heel slap waren. Het begon al wat te schemeren dus we hebben de banden opgepomt (in de hoop dat ze vol zouden blijven) en zijn ons klaar gaan maken voor de avond en nacht. Goed je raad het al, de volgende ochtend waren beide banden zo plat als iets. En nu..?!
Dan maar 2 nieuwe banden erop maar wat bleek (ja het kan NOG erger) de moersleutel om de bouten los te maken was kapot! Tja dan kun je dus niets.. En nu..?! Banden opgepomt en hopen dat we de receptie halen en dat was gelukkig!! Daar uitgelegd wat er aan de hand was en de beste dame achter de balie ging vragen of iemand ons kon helpen, hij zou eraan komen. En dat was ook en hij wilde ons graag helpen. Dus in plaats van de moersleutel uit te lenen nam hij samen met een collega het wel even over. Het was nu denk ik in een half uurtje gepiept. En wij weten nu hoe het moet! (al hopen we dat we dit niet nog een keer meemaken) 2 banden tegelijk was volgens deze mensen wel echt dikke vette pech en hier konden we niets aan doen. Ook waren de banden al zichtbaar way ouder vergeleken de nieuwe. Bij de eerste beste benzinepomp gestopt om 2 nieuwe banden te halen. Waar we bang waren voor een hoop trammelant en moeilijkheden ging het eigenlijk vrij gemakkelijk, zo fijn!!! Op naar de Sossusvlei en Deadvlei. Alvast ingecheckt bij de camping entree betaald en daar gaan we het park in. Op naar de woestijn en de rode woestijnduinen. Zoals jullie weten zijn alle wegen redelijk dramatisch hier en laat nu in het park de route nu volledig geasfalteerd zijn!! Wauw wat rijd dit fijn. Onderweg komen we werklui tegen die nog de streep op het asfalt aan het maken zijn. We denken dat het hier wel goed zit met de werkgelegenheid gezien ze hier met 6 man een streep op de weg maken en met 2 man telkens het stoplicht moeten bedienen als een deel van de weg afgesloten is voor wegwerkzaamheden.
Wat een omgeving, mooi en bijzonder dat je zo ineen keer midden in de woestijn staat. We hebben een 4x4 auto maar hebben er toch voor gekozen om ons te laten rijden naar de Sossusvlei en Dead vlei. Aangezien we nog nooit echt in een woestijn gereden hebben leek het ons goed om het eerst even te proberen. En dat was maar goed ook want we waren net op weg en toe kwamen we al een zelfde auto tegen die zich behoorlijk had ingegraven. Sta je dan met je 4x4 vollebak in het zand.
Het was een stukje lopen naar Deadvlei maar oh wat was het mooi. Nog mooier dan op de foto's en in de boekjes. Jullie zien de foto's thuis in ons boek :)!
Nog even snel met de jeep langs Sossusvlei maar als je eenmaal Deadvlei gezien hebt “valt dat even tegen”. Eenmaal terug op de camping hebben we een “echt” camping leven gehad (lees: met een boekje uit de zon want in de zon was het te heet met een wijntje een boekje lezen en genieten van ons schitterende uitzicht).

De volgende dag moesten we weer vroeg op want we hadden een lange rit voor de boeg. Waar in Nederland elke 10 minuten rijden het dialect veranderd veranderd hier elke 10 km het landschap. Het ene moment rij je tussen de bergen en het andere moment rij je langs een droge savanne of in de woestijn. Het is zo fibers en veranderd zo snel, het is niet te beschrijven. Via Walvisbay naar Swakopmund op een niet al te beste weg.
Aangekomen in Walvisbay hebben we eerst de lagoon bezocht want die flamingos wilde wij wel eens zien. Wauw echt wel honderden in het water (wel wat verder weg) super leuk! Snel wat foto's maken want het was toch best wel frissies aan de kust. Het is hier zó kous dat je hier niet kunt kamperen. Dus hebben we een accomodatie gezocht waar we Vannacht slapen. Een heerlijke kamer met een heule fijne douche. Onze kleren die we regelmatig dragen hebben we nu in de was zitten zodat die morgen weer schoon en zandvrij zijn. Het is heel apart om in de ochtend op een plek te zijn waar er nauwelijks iets is en er eigenlijk alleen maar zand om je heen ligt en zo'n 350 km verderop sta je midden in een welvarende stad waar je alles hebt. Mooie huizen, winkels, tankstations en veel restaurants.
We hebben net heerlijk gegeten bij The Tug, hét restaurant van Swakopmund! Nu lekker met een kop thee en een borrel in bed. Toch ook wel fijn, zeker als je vannacht gewoon kan plassen als je moet :P.

Voor de ouders en belangstellende, we hebben een kleine wijziging in onze route. We rijden morgen naar Etosha np. En gaan daarna naar Windhoek. We slaan de Popafalls over en gaan van uit Windhoek naar Botswana.
We zullen jullie hopelijk snel weer op de hoogte brengen van onze reis avonturen.

Veel liefs,
Sander en Meike

• 10 Augustus 2017 - 00:00

Papa:

Weer een leuk verhaal.
    Bedankt voor het doorgeven van de wijziging in het reisschema.
    Lekker genieten en slaap lekker vannacht in een warm bedje.

Xxx mam en pap

• 10 Augustus 2017 - 00:00

Papa:

Weer een leuk verhaal.
    Bedankt voor het doorgeven van de wijziging in het reisschema.
    Lekker genieten en slaap lekker vannacht in een warm bedje.

Xxx mam en pap