Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

Sanur

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

26 Augustus 2013 | Indonesië, Sanur

25-08-2013
Daar zitten we dan nu echt op de laatste avond van onze geweldige reis. We zullen zoals altijd weer bij het begin van de dag beginnen.
We moesten al vroeg op want we werden tussen 7.30 en 8.00 uur opgehaald voor de kook klas. Na een lekker ontbijtje werden we al snel opgehaald door een chauffeur. We werden afgezet bij een traditionele markt waar net een groep langs liep met veel muziek. Dit bleek te zijn voor een speciale dag auto’s en motorvoertuigen, hieruit blijkt wel weer dat ze voor alles wel iets bedenken waar ze wat mee kunnen vieren.
Als eerst zijn we de markt opgegaan waar we veel gezien hebben. Ze wilde ons de hal met het vlees, vis en de kip niet in laten omdat het daar zo onfris ruikt dat ons ontbijt eruit zou komen. Nou dan laat inderdaad maar!
Op de markt hebben we veel gezien zoals; groenten, fruit, vlees, vis, kip, kruiden, speelgoed, ondergoed, koksmessen en allerlei middeltjes voor kleine kwaaltjes. Het was erg leuk om te zien hoe ze het hier verkopen aan de lokale mensen en hoe alles eruit ziet.

Na de markt zijn we naar de rijstvelden gegaan, hier werd kort uitgelegd hoe de rijst groeit van zaadje tot plantje en van plantje tot het verwerken in eten.
Vervolgens zijn we naar het huis gegaan van de kook klas waar we eindelijk konden gaan koken, dachten wij. Natuurlijk wordt je eerst hartelijk welkom geheten met een welkomstdrankje en direct opgenomen in de groep. We kregen een kort verhaal te horen over hoe het huis in elkaar stak. Er stonden namelijk meerdere kamers en tempels. Er werd uitgelegd wat wat was en wat waar moest staan, in het noorden, oosten, zuiden of westen.
Toen konden we eindelijk richting de keuken, hier werd ons eerst koffie en thee aangeboden, ja werkelijk je komt echt niets te kort. Er werd uitleg gegeven over de verschillende producten en wat we allemaal gaan maken. Daarna konden we zelf aan de slag. Je ging in twee tallen aan de slag en steeds kon je wisselen van positie, de een kookt en de ander voegt ingrediënten toe en andersom. We hebben veel verschillende gerechten gemaakt:
- Kuah Wong, Sup Jamur: helderen champignonsoep met groenten
- Jukut Urab, ‘’slangen’’bonensalade met kokosnoot
- Pepesan Be Pasih, Pepes Ikan: gestoomde tonijn in een bananenblad
- Tempe Me Goreng, Tempe Kering: Gebakken sojabonen in zoete sojasaus
- Kolak Biu, Kolak Pisang: gekookte bananen in palmsuikersiroop

We hebben dus een hele hoop gemaakt zoals jullie zien en het was werkelijk waar zo lekker allemaal ongelooflijk. Zelfs ik (Meike) vond de boontjes heerlijk!!
Na het koken en het opeten hebben we afgesloten met koffie en thee, daarna zijn we door onze chauffeur terug gebracht naar ons hotel.

Aangekomen bij het hotel hebben we nog lekker voor de laatste keer al weer aan het strand gelegen met een heerlijk biertje. Na wat skypen, plakken en knippen en een biertje zijn we een eettentje op gaan zoeken. We hebben heerlijk in een straatje gegeten, het was een schotel met: krab, kreeft, garnalen, red snapper, kip, saté en spareribs. Het was erg lekker maar wel wat veel met vooraf nog een Balinese pittige soep en een toetje!
Nadat we voldaan naar het hotel zijn gelopen hebben we een heerlijke douche gepakt en zijn we lekker gaan slapen.
Het is al weer de laatste nacht en de tijd is zo snel gegaan.
Morgen gaan we onze spullen inpakken, hopelijk past alles erin en zijn we niet te zwaar beladen.
Ons vliegtuig vertrekt om 18.50 uur (lokale tijd) naar Singapore waar we een stop hebben van 3 uur. Om 0.30 uur (lokale tijd) vertrekken we naar Amsterdam en zullen rond 7.15 uur landen op Schiphol, waar we met de Thalys naar Antwerpen zullen gaan. Echter stappen wij al in Rotterdam uit waar we opgehaald worden om naar Dongen te gaan.
Als we veilig thuis zijn en bijgekomen zijn zullen we ons laatste verslag nog plaatsen.

We willen jullie nu alvast allemaal heel erg bedanken voor de leuke en lieve reacties op onze verslagen! Het was erg leuk om dat te lezen en om te zien hoeveel mensen ons toch nog stiekem in de gaten houden.

Voor de laatste keer,
Liefs en een dikke kus uit het heerlijke, mooie en warme Indonesië

Sander en Meike

Ps: Foto’s staan op Meike haar Facebook
Als we thuis zijn zullen we ze uitzoeken, meer plaatsen en een fotoboek maken!

• 26 Augustus 2013 - 07:14

Signe:

Goeie reis!! Tot van de week

• 26 Augustus 2013 - 07:24

Tess En Pixel :

Jeuhhh weer bijna thuis! We hebben jullie echt wel gemist! Blij als we 24u verder zijn want dan zijn jullie weer in ons kikkerlandje.. Goede reis en tot morgen!!! Xxx

• 26 Augustus 2013 - 09:00

Caroline:

Veilige reis terug!!! En bedankt voor de geweldige verslagen. Ik heb ervan genoten!!!

• 26 Augustus 2013 - 09:05

Caroline:

P.s.... jullie mogen best een keer voor ons koken. ... :)

• 26 Augustus 2013 - 12:51

Evelien:

Hoi,

Met heel veel plezier heb ik jullie verslagen gelezen!
    Goeie reis terug, en we zien elkaar weer in de kapsalon!
    Groet, Evelien