Yogjakarta en omgeving - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu Yogjakarta en omgeving - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

Yogjakarta en omgeving

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

05 Augustus 2013 | Indonesië, Jogjakarta

04-08-2013
Daar zijn we weer na een vermoeiende maar zeker zo mooie 6e dag.
We mochten vandaag uitslapen, de gids kwam ons na een heerlijk ontbijt om half 9 halen. Als eerst stond er een stadstour door Yogjakarta op de planning. Wat een wereld van verschil is deze stad met Jakarta! Stukken rustiger, mooie oude huisjes, ontzettend lieve mensen en natuurlijk niet te vergeten het verkeer dat ook hier door elkaar heen rijdt alsof ze hun eigen weg maken.
Na een kort ritje kwamen we aan bij het nationaal museum van indonesie. Hier hebben we leuke rondleiding gehad en wat dingen geleerd over bijvoorbeeld de verschillende soorten Batik kleuren. Tegenover het museum staat het paleis van de sultan, ons volgende bezoek. Hier wederom een rondleiding gehad door een vrouw die om de minuut aan het hoesten was, ook niet gek gezien het vele verkeer hier.
Na een nogal saaie rondleiding en een hoop geslenter gingen we op weg naar een lokale ‘vogeltjesmarkt’. Het heet vogeltjesmarkt maar ze hebben er veel meer dan alleen vogels, alles wat hier rondloopt verkopen ze! Kippen, hanen, slangen, gekko’s, vleermuizen, schildpadden, slangen, honden, katten, gekleurde kuikens, uilen en natuurlijk alle soorten vogels die je maar kunt bedenken! En stukken goedkoper dan in Nederland. Voor een Husky (hond) betaal je €70,- je krijgt er dan alleen geen certificaat bij want daar doen ze hier natuurlijk niet aan. De vogels die ze verkopen zijn, net als in Nederland, voor de hobby. Ze houden er hier echter wedstrijden mee, de vogel die het hardst, mooist en langst kan fluiten wint. Vogels zijn niet de enige dieren waar ze hier wedstijden mee houden, zo worden de hanen ook verkocht voor hanengevechten.
Na de vogeltjesmarkt gingen we naar de Batik fabriek. Wat mooi om te zien hoe dit gemaakt wordt! Alles met de hand van de tekening maken tot het verven, geen wonder dat Batik zo duur is! Helaas wat te duur voor ons, een simpel sjaaltje koste al gauw zo’n €30 euro!
Niet heel ver van dit fabriekje ligt het zilverdorp, ons laatste bezienswaardigheid in Yogjakarta. Hier kregen we wederom een rondleiding en lieten ze zien hoe ze bijvoorbeeld een zilveren broche maken. Prachtig om te zien hoe ze nog alles met de hand doen, van het smelten en mengen van het zilver naar het polijsten en poetsen toe. Na de rondleiding hadden we de gelegenheid om in een winkeltje wat te kopen. Helaas was dit niet helemaal onze smaak, beetje kitscherig en heel druk allemaal maar zeker niet minder mooi en vooral knap dat ze dit allemaal zelf en met de hand maken!
Ohja bijna vergeten! Onderweg zijn we nog even gestopt op een mooi groot park met 2 hele grote bomen. De kleinste boom staat voor de vrouw, en de grootste boom staat voor de man. Het verhaal gaat dat als je geblinddoekt van een meter of 10 afstand naar de 2 bomen loop en er tussenin stop je wensen uitkomen. Dit hebben wij natuurlijk geprobeerd! Meike heeft helaas, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, niet zo’n goed richtingsgevoel met als gevolg dat ik volop tegen een boom aanliep. Dit was natuurlijk de vrouwelijke boom wat betekend dat alleen Meike haar wens uitkomt (ik hoop dat ze iets gewenst heeft betreft haar richtingsgevoel maar dat zal wel niet).
Eindelijk lunchtijd. Onze gids bracht ons naar een leuk klein restaurantje waar wij de enige waren. Altijd leuk om dan ook een kaart te krijgen waar alles in het Indonesisch op staat zonder plaatjes. Gelukkig zijn wij wel van het proeven en onze gids spreekt redelijk Nederlands en heeft alles voor ons vertaald. We zijn uiteindelijk uitgekomen op ‘Catfish’ (zo’n vis met van die snorharen en platte bek) voor Meike en gefrituurde aal voor mij. Het was heerlijk!
Na de lunch gingen we dan eindelijk naar de Prambanan, we hadden er beide heel veel zin in en hadden er dan ook beide hoge verwachtingen van. Eenmaal aangekomen en na het zien van de eerste toren steeg het al boven onze verwachtingen uit. Wat mooi en indrukwekkend, ongelofelijk! We kregen een rondleiding van een lieve oude man die er dan ook zeer veel van af wist en ons een hoop kon vertellen over de geschiedenis, restauratie, en de aardbeving die in 2006 weer en hoop had vernietigd. We hebben alle tempels van binnen bezocht en overal het verhaal bij gehoord, dit is te lang om op te schrijven dus als je geïnteresseerd bent moet je het maar even zelf opzoeken het is zeker de moeite waard! Nadat de rondleiding voorbij was en van elke kant van de Prambanan een foto was genomen gingen we weer terug naar ons hotel. Maar wat was dit mooi!
Onderweg naar huis kwamen we langs de Carrefour, ja die hebben ze ook hier, waar we later naar toe zijn gegaan. Wat een winkel zeg, ik heb nog nooit zoveel slippers en koekjes bij elkaar zien liggen. We kwamen eigenlijk om Bintang te kopen maar dat verkopen ze niet in de winkels op Java aangezien hier iedereen Moslim is en natuurlijk niet mogen drinken, helaas voor ons.
Onderweg naar huis hebben we nog ergens wat gegeten en gedronken voor €2,53 en kwamen we nog langs een kapper, dit vond ik net iets te duur anders was ik wel even gegaan (€0,40).

Nu op tijd slapen want morgen moeten we weer vroeg op! Om 6 uur gaat de wekker en om 7 uur verteken we richting Kediri, een reisdag dus. We zullen onderweg nog wel bij een aantal mooie plaatsen stoppen om wat rond te kijken en foto’s te maken, dit is natuurlijk het voordeel van een privéchauffeur.
Als we weer internet hebben horen jullie weer van ons.
Kusjes,

Meike en Sander

• 05 Augustus 2013 - 13:45

Tess:

Haha wat een lol.. Meike en der richtingsgevoel tja...
    Ben zo blij dat jullie lekker genieten! Xxx