van Lovina naar Candidassa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu van Lovina naar Candidassa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

van Lovina naar Candidassa

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

14 Augustus 2013 | Indonesië, Candidasa

14-08
Het begint een standaard zinnetje te worden maar hier zitten we weer, heerlijk voor onze kamer met een biertje uit te kijken over de zee. Het is vandaag een erg drukke dag geweest waar we veel in hebben gezien. We werden om 9 uur opgehaald om vervolgens eerst naar Kintamani te gaan waar het grootste krater meer van Bali ligt, Danau Batur genaamd.
Hier werden verast door het fantastische panorama van dit meer met de omliggende Gunung Agung en de Ganung Batur vulkanen. Waar zelfs in 2006 nog een uitbarsting is geweest en je nog duidelijk de sporen van kunt zien uitend in een verkoold landschap. Erg mooi!
Hierna gingen we de Besakih tempel, ook wel de moedertempel van Bali genoemd, bezichtigen. We hebben hier al heel wat tempels gezien aangezien er bij elk huis een tempel staat maar zo groot nog niet! Dit tempelcomplex is 20 hectaren groot en bevat 22 soorten tempels, voor elke god, beroep, trede noem het maar op het stond er bij. Eén keer per jaar komen ook alle Hindoes van Bali naar deze tempel toe om te bidden, Bali telt ongeveer 3,2 miljoen inwoner waarvan 90% Hindoeïstisch is dus je kunt je voorstellen hoe druk het dan is!
De volgende stop was de Kerta Gosa, het oude gerechtshof. Voordat we hier naar toe zouden gaan zijn we nog even gestopt bij een kleine koffieplantage, waar ze ook nog kokosolie maken en Arak stoken. Dit is eigen gestoken drank van de palmboom, hier klapperboom genoemd. Beide erg lekker en zeker een aanrader om te proeven! Op deze plantage was ook de civetkat die de Kopi Luwak koffie maakt. Als echte toeristen en omdat we het leuk vinden om van alles te proeven hebben we een proeverijtje gehad. Hier hebben we drie soorten thee op, 3 soorten koffie, cacoa met peper en natuurlijk de kopi Luwak. Het was erg lekker en speciaal om alles te proeven en te zien.
Bij de Kerta Gosa aangekomen moesten we zoals bij elke heilige plaats een sarong om, hier wen je wel aan hoor. Na een rondleiding hebben gehad van onze gids door het gerechtshof zijn we door een klein marktje terug naar de auto gelopen, het blijft mooi om te zien dat ze 10 de zelfde kraampje naast elkaar zetten met elk precies de zelfde artikelen.
De volgende stop is de Goa Lawah, de vleermuizen tempel. Deze heet niet voor niets zo want eenmaal aangekomen hoorde we ze van ver af al krijsen. In deze grot, wat wederom een heilige plaats is voor de Hindoestanen, leven 10.000de vleermuizen waar we er ook een paar van hebben gezien omdat het een open grot is. Wat veel indruk op me maakte is dat hier tussen alle toeristen ook de lokale mensen komen om te bidden, wat niet alleen hier gebeurd trouwens. Erg mooi om te zien dat ze hier nog hun eigen tradities en geloof in stand houden. Wat we ook weer terug zagen in onze laatste stop van vandaag: het dorpje Bali Aga. Een origineel en traditioneel Balinees dorpje.
Eenmaal bij het dorpje aangekomen was het niet helemaal wat ik verwachte, het eerste wat me opviel waren de schotels op het dak en de stroomkabels die aan de bomen hingen. We kregen en rondleiding van iemand die er woonde en liet ons zien dat ze wel nog alles zelf maken en verbouwden. Zo hadden ze bijvoorbeeld nog een eigen katoenplantage (wel heel klein hoor) eigen varkens, kippen en heel veel fruit bomen. Er waren deze week 3 kinderen geboren in het dorp dus bij de keuken van het dorp aangekomen lagen er al 2 vette speenvarkens klaar op de grond om, helaas pas, de volgende dag geslacht te worden. Maar wat rook het daar lekker zeg! Een geur waar ieder mens wel honger van moet krijgen!
Nu gaan we lekker een tentje zoeken om te eten, ik denk dat het vis gaat worden aangezien we toch aan zee zitten. Morgenvroeg gaan we met de Gilicat naar Lombok dus we gaan het wederom niet te laat maken vandaag!
Kusjes Meike en Sander

Ps. Er is toch iets wat ik nog even moet mededelen, iets wat me overal opvalt hier in dit mooie land en waar “wij” zeker iets van kunnen leren. Het maakt niet uit of de mensen, jong en oud, staan te zwoegen in een rijstveld, van een berg naar beneden moeten lopen met manden vol groente en fruit, jouw wc moeten schoonmaken nadat je geweest bent of zonder benen naast de kant van de weg zitten en niks kunnen maar iedereen lacht hier. Toch iets om over na te denken als je morgen weer met de fiets of auto naar het werk gaat en kijk zelf maar wat je er mee doet.

• 14 Augustus 2013 - 14:22

Signe:

Jullie hadden me al jaloers gemaakt! Maar nu helemaal, na al jullie verhalen.
    Mooie afsluiter! Ben het helemaal met jullie eens!
    Xxx

• 14 Augustus 2013 - 15:55

Petra:

Hi Lieverds,

Ik merk dat het begrip "basis"leven heeft toegeslagen. Je zal er nog vaak aan terugdenken als je weer terug bent........helaas worden wij gedwongen om niet meer zo te denken, maar het is zeker een waardevol bezit nu je hebt gevoeld hoe het kan zijn.....

En laat die Arak maar daar ...hahahahahaahha krijg je heel veel koppijn van, enige wat dan nog helpt is een King Coconut.

Dikke kussssssssssssssssssss

• 14 Augustus 2013 - 17:50

Caroline:

Wat mooi om te lezen dat het jullie ook opgevallen is. De mensen zijn daar uiterst tevreden met wat ze hebben. Zeuren niet over materialistische dingen. Ik heb me op Bali voorgenomen om nooit meer te zeuren als ik de badkamer moet poetsen. Ik mag blij zijn dat ik em KAN poetsen. De mensen daar zullen wensen dat ze zo'n badkamer hebben. Xxx

• 14 Augustus 2013 - 20:05

Opa En Oma:

Het is heel spannent met de vleermuizen waar je naar toe gaat,droom er maar niet van doe maar nog veel genieten.

• 15 Augustus 2013 - 10:54

Lisette:

Hoi leuk verslag om te lezen en ook mooie foto's
    Voor vleermuizen hoef je niet ver weg hoor heb ze regelmatig achter een Luik zitten
    Geniet nog verder van jullie vakantie