Van Kalibaru (Java) naar Ubud (Bali) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu Van Kalibaru (Java) naar Ubud (Bali) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Meike en Sander Vonk - WaarBenJij.nu

Van Kalibaru (Java) naar Ubud (Bali)

Blijf op de hoogte en volg Meike en Sander

09 Augustus 2013 | Indonesië, Ubud

08-08
Gisteravond om 6 uur was het einde van de Ramadan en het begin van het Suikerfeest, en dat hebben we geweten. Heel de nacht door gemekker uit de speakers van de minimaal 10 moskeeën die ze in elk dorp hebben en vuurwerk. Dit werd om 12 uur, 3 uur of zelfs om 6 uur niet minder. Toen we opstonden om 6 uur waren ze namelijk nog steeds bezig! Eenmaal onderweg was het wel mooi om te zien dat iedereen in zijn mooiste en nieuwe kleren over straat liep met heel veel eten om zo naar familie te gaan. Dit is totaal anders dan in Nederland hoor! Onze gids was ook helemaal opgewekt aangezien hij ook aan de Ramadan deed en het nu feest was. Ergens ook wel een beetje zielig omdat hij straks nog 18 uur naar huis moet reizen voordat hij bij zijn eigen familie is en eindelijk feest kan vieren. Eén troost voor hem dat het Suikerfeest wel 2 tot 3 dagen duurt, dat verschild een beetje per dorp.
Onderweg besefte we pas eigenlijk echt dat dit de laatste paar uur op Java zou zijn, wat is dit snel gegaan zeg!

Daar stonden we dan bij de haven, wat niet heel erg veel voor stelt maar wel erg druk was! Nadat we de gids en chauffeur fooi, kruidkoek (wat we uit Nederland mee hadden genomen) en wat ballonnen hadden gegeven gingen we met onze nieuwe gids de boot op. Gelukkig hadden we deze gids alleen maar de reis naar Ubud want wat een zever was dit!
Op de boot stond ik er van te kijken hoeveel boten ze eigenlijk hebben varen, veel te veel voor zo’n kleine haven. Dat leidde er ook naar dat we met een hele omweg en een kwartier lang stil liggen pas na een uur aan de overkant waren. Het was wel de eerste keer dat we de zee zagen in Indonesie, is toch ook wel heel mooi hoor!
Na een lekkere lunch bij een hotel dat uitkeek op zee waren we pas om 7 uur bij het hotel, ook omdat het hier een uur later is. Wat een mooi hotel zeg! Overal mooie bloemen en planten en natuurlijk niet te vergeten de tempels! Bali is voor 90% Hindoeïstisch en dat zie je echt overal terug. Elk huis heeft zijn eigen tempel en overal op de grond en muren liggen kleine offertjes voor hun goden. Heel mooi om te zien!
Nu gaan we lekker wat eten en dan morgen uitslapen, eindelijk!
Kusjes Meike en Sander

Ps. Java heeft al onze verwachting overtroffen en was heel erg indrukwekkend. Daarmee ook erg intensief dus zijn we blij dat we nu even 2 dagen niks hebben! Even bijkomen en alle indrukken verweken want dat zijn er veel geweest! Ik kan het dan ook niet vaak genoeg zeggen maar wat is het hier prachtig!